בישראל קיים מונופול לרבנות בכל הנוגע לנישואין וגירושין, כאשר המשמעות היא שכל אזרח ישראלי חייב להינשא באמצעות הדין הדתי-אישי החל עליו. כאשר מדובר ביהודים, הדין הרלוונטי הוא הדין היהודי-הלכתי. עם זאת, אחרי הרבה מאוד שנות מחלוקת בנושא, כיום ישנן שתי אופציות לנישואין אזרחיים והכל כפי שיוסבר בהמשך.

נישואין אזרחיים:

אומנם, בישראל אין אפשרות חוקית להינשא בנישואין אזרחיים ואפשר לערוך טקס נחמד עם חברים, או לחתום על הסכם זוגיות ובכלל זה לקיים חיים משותפים בתור ידועים בציבור (ואז, ליהנות מזכויות שמהן נהנים בני זוג נשואים). ברם, הנישואין עצמם, אינם מוכרים בישראל.

עם זאת, יש דרך לעקוף את היעדר האפשרות והיא להינשא בנישואין אזרחיים במדינה זרה. בשנים האחרונות הפכה האפשרות לעריכת חתונה אזרחית בקפריסין, לאופציה מאוד נוחה, למי שאינו מעוניין להינשא ברבנות.

במה הדברים אמורים? בני זוג שמעוניינים להינשא בחתונה אזרחית יכולים לטוס לחו”ל, להינשא במדינה זרה (לרבות קפריסין, צ’כיה ועוד) ואז לחזור ארצה ולהירשם בתור זוג נשוי במשרד הפנים. מדינת ישראל מכירה בנישואין מעין אלו ובלבד שהמדינה שבה בני הזוג התחתנו, מכירה גם היא בתוקף הנישואין.

עם זאת, נעיר כי קיימים חסרונות גם באופן הנישואין המתואר, כפי שיוסבר בהמשך. כמו כן, נציין כי מי שנישא במדינה זרה צריך לקבל תעודת נישואין, שאותה יש לתרגם בארץ בתרגום נוטריוני, יחד עם התעודה.

מהו חוק ברית הזוגיות:

דרך נוספת לעקוף את המונופול של הרבנות, רלוונטית בעיקר לבני זוג שהם חסרי דת. בשנת 2010 הרימה הכנסת את הכפפה וחוקקה חוק אמיץ, שנקרא חוק ברית הזוגיות לחסרי דת, התש”ע-2010 (להלן: “חוק ברית הזוגיות”). חוק זה לראשונה עורך הפרדה בין המונחים “נישואין וגירושין”, שהם למעשה מונחים דתיים השאובים מן ההלכה היהודית, לבין מונח מודרני הנקרא “ברית זוגיות”. החוק מקנה לאזרחי ישראל אפשרות להירשם בתור בני זוג הבאים בברית הזוגיות.

אומנם החוק נשמע נהדר על הנייר, אך הוא חל רק על אחוז קטן מאוד מאזרחי ישראל. זאת, משום שמדובר בחוק ברית זוגיות שנוגע רק לבני זוג שהם חסרי דת. דהיינו, אם מדובר בבני זוג יהודים, הרי שהחוק לא חל עליהם ואין להם אפשרות להירשם כבני ברית הזוגיות. כמו כן, חוק ברית הזוגיות קובע כי מי שרשום כחסר דת, רשאי להירשם בפני רשם מיוחד שמתמנה ע”י המדינה. יכולים להירשם בגירים שלא רשומים כנשואים לאדם אחר. כמו כן, בני זוג שנרשמו בפני רשם ברית הזוגיות, יכולים לבקש ממנו להימחק מהמרשם, בעת פרידה.

מה היתרון לנישואין שלא ברבנות:

לנישואין שלא ברבנות יש מספר יתרונות, להלן: (1) מימוש צורך אידאולוגי – האפשרות להינשא במדינה זרה מאפשרת לבני זוג בעלי תפיסה אידאולוגיית לממש את תפיסתם. זהו יתרון חשוב מאוד, במיוחד למי שהנושא באמת יקר ללבו. (2) עקיפת הדין הדתי במקרים של ספק יהדות – לא מעט בני זוג יהודים לכאורה, מבקשים לעקוף את הנישואין באמצעות הדין הדתי, בשל קושי בהוכחת “יהדותם” והאפשרות להינשא בנישואין אזרחיים בחו”ל, בהחלט מסייעת לכך. (3) מימוש תפיסה שוויונית – למעשה, חלק ניכר מהאנשים שנישאים באמצעות הדין הדתי אישי, עושים זאת מטעמים שוויוניים. לדת היהודית סגולות רבות, אך ככל דת שמקורה קדום, הוא כוללת אלמנטים מאוד פוגעניים כלפי נשים. חתונה אזרחית, כאמור, יכולה לעקוף את אותם אלמנטים, עם סייגים כפי שיוסבר בהמשך.

מה החיסרון לנישואין שלא ברבנות:

מנגד, לנישואין במדינה זרה או באמצעות חוק ברית הזוגיות, יש גם חסרונות, שיכולים, לעיתים, גם לעלות על היתרונות. (1) חוזרים לרבנות – ככל שמדובר בבני זוג יהודים שפשוט רצו לעקוף את הדין הדתי, הרי שבעת גירושין חלילה, יהיה עליהם לחזור להתגרש באמצעות הדין הדתי. כלומר, יהיה עליהם להתגרש באמצעות הגשת תביעת גירושין לכל דבר ועניין ואז יחול עליהם הדין האישי. (2) ברית זוגיות מצומצמת – הגם שחוק ברית הזוגיות הוא לכאורה פתרון נהדר, הוא עדיין חל על אחוז קטן מאוד של אזרחים ישראלים.

לסיכום:

נישואין אזרחיים במדינה זרה הם אופציה נהדרת, אך זו אופציה שנושאת בחובה גם מספר חסרונות. על מנת לקבל ייעוץ מעמיק לעניין ההשלכות של פעולה זו, רצוי מאוד לפנות לעורך דין העוסק בתחום דיני המשפחה.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
איך מתחתנים בלי הרבנות?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *