שימוש בווידיאו יעיל מאוד עבור עורכי דין – גם לצורך מיצובם כמומחים בנושא מסוים וגם כאמצעי לפנייה ללקוחות פוטנציאליים. עורך דין הוא מטבעו אדם העוסק בתקשורת: הוא פועל תמיד כדי להעביר מסר מסוים באופן מיטבי לנמענים שבקרבתו. עורך דין מיומן בהופעות בבית משפט או בהשתתפות בדיונים פנים אל פנים עם לקוחות, מדיונים מצומצמים ועד דיונים רבי-משתתפים. אך האם סגנון התקשורת המשמש את עורך הדין בהתנהלותו השוטפת זהה לסגנון התקשורת המתאים להופעה בפני מצלמה?

להתאים את שפת הגוף לסיטואציה

ידוע שבכל סיטואציה של תקשורת, השימוש במחוות גופניות מעביר לנמענים חלק גדול מהמסר (מעל 70%), באופן שמשלים את המרכיב המילולי של השיחה. שפת הגוף המתאימה לשימוש בחלל בית המשפט היא דינמית, מוחצנת, עם נופך של דרמטיות. המטרה היא משיכת תשומת לב הנמענים ושכנועם בנכונות המסר המועבר. עורך הדין מרבה להשתמש לא רק במיטב הניסוחים המשפטיים, אלא גם בהרמת קול להדגשת מלים מסוימות, בטון דרמטי, במחוות גוף מגוונות – נפנוף ידיים, צעידה, הפניית הגוף.

אולם שפת הגוף המתאימה להתנהגות מול מצלמה היא שונה לחלוטין.

המסר שמעביר סרטון הווידיאו פועל בשני ערוצים: ערוץ אחד הוא התוכן המקצועי, המועבר ישירות במלל. הערוץ השני יוצר את האקלים הרגשי. מצד אחד יש להעביר ללקוח תחושה של ביטחון עצמי מקצועי ומומחיות בנושא הנדון או בשירותים המוצעים על ידי עורך הדין. מצד שני, יש להעביר ללקוח מסר אנושי של פתיחות, אמינות, ידידותיות ותחושת מחויבות אישית לעניינו של כל לקוח ולקוח. לכן הסגנון המתאים לדיבור מול מצלמה הוא דיבור בגובה העיניים והימנעות מדרמטיות או הגזמה מכל סוג שהוא.

כמו שאתם בוחרים בקפידה את טקסט הסרטון, תכננו את שפת הגוף בה אתם משתמשים כך ששני הערוצים ישתלבו ויתרמו להעברת המסר בצורה אופטימאלית.

לעמוד נכון

ראשית יש לבחור בפוזיציה – האם לדבר בעמידה או בישיבה? אם אתם רוצים לשדר פעלתנות ואנרגטיות, או אם אתם רוצים להיעזר במצגת, בטקסט או בחומר גרפי, המוצגים על המסך לידכם, בחרו בדיבור בעמידה. העמדה כזו מתאימה להצגת נושא בו אתם מומחים, בייחוד אם תוספת חומר גרפי או טקסט קצרצר עוזרת להמחשה או לפישוט נושאים מורכבים.

כאשר אתם בוחרים בדיבור בעמידה, עמדו בצורה ישרה, כשמשקל הגוף מחולק באופן שווה בין הרגליים, והרגליים במרחק של 15-20 ס"מ זו מזו. בדקו שהכתפיים והצוואר נינוחים ואינם מאומצים. כשתתחילו לדבר, הקפידו לא להתנדנד קדימה ואחורה ולא לטייל, אלא לעמוד במקום.

לשבת נכון

מתי כדאי לבחור בדיבור תוך ישיבה ליד שולחן? כאשר אתם רוצים לשדר יציבות, נינוחות, רוגע ושליטה. פוזיציה כזו מתאימה לפנייה אישית יותר, לפרישת תמונה כללית של תחומי עיסוקו של הדובר או להסבר משפטי בנושא, שהוא מטבעו אישי יותר, כגון דיני משפחה.

כשאתם יושבים מאחורי שולחן, הישענו מעט קדימה, שבו בגוף זקוף אך לא בתנוחה נוקשה מדי. שימו לב שהכתפיים תהיינה נינוחות, לא נוקשות ולא שמוטות. התנוחה צריכה לשדר פתיחות וישירות כדי להעביר מסר של אמינות.

לדבר נכון

בין אם אתם עומדים או יושבים, לפני שתתחילו בצילומים, קחו נשימה עמוקה כדי להירגע. נשמו לאט, נשפו לאט ואז חייכו חיוך קטן. חזרו על התרגיל. בתחילה יהיה החיוך מלאכותי, אך כשתרגישו נינוחים יותר, החיוך יבוא מהלב.

כשתתחילו לדבר, שימו לב שאתם נושמים בצורה סדירה ושקטה. אל תעצרו את הנשימה בזמן הדיבור כדי לא להוסיף נוקשות להופעה שלכם. אל תפחדו גם למצמץ כרגיל, כדי שתיראו אנושיים ולא רובוטיים.

מיקוד העיניים צריך להיות במבט ישיר ורציף אל המצלמה. זכרו שהמצלמה היא תמיד הקהל. הטו טיפה את הראש כלפי מעלה וודאו שהמצלמה ממוקמת מעט מעל קו העיניים שלכם. ועכשיו מקדו את המבט במצלמה. מבט כזה משדר ביטחון, אמינות ופתיחות. הסטת העיניים הצידה, ולו לרגע, השפלת מבט, התרוצצות המבט – כל אלו משדרים מסר של חוסר ביטחון ועצבנות. אם אתם מצלמים ראיון, הקפידו להביט כל הזמן אל המראיין ולא אל המצלמה.

הבעות הפנים צריכות להיות מגוונות ובעיקר דינמיות. בסיטואציה של דיבור טבעי משתנות הבעות הפנים באופן תדיר ומשקפות מגוון רגשות. גם בדיבור מבוים מול המצלמה תנו לפנים שלכם לשקף מגוון הבעות, אחרת יתקבל רושם של דובר קפוא, קר ורשמי. גם אם הנושא עצמו רציני וכבד, לא כדאי להגזים במסר של רצינות וכובד ראש. הלקוח מחפש אמנם דמות של עורך דין שאפשר לסמוך עליו מבחינה מקצועית. אך הוא מחפש גם את האדם שמאחורי הדמות המקצועית – מישהו שיוכל להבין את רגשותיו, את עולמו הפנימי, מישהו שיתחבר אליו ברמה האנושית הבסיסית. לכן היו נינוחים, שדרו רכות מסוימת ויכולת אמפטיה ולא נוקשות וסבר פנים חמור. אם מתאים – רצוי גם לחייך, בין אם זה חיוך קל ובין אם חיוך מלא. העיקר שיהיה חיוך אמיתי שמשתתפות בו גם העיניים, ולא חיוך קפוא.

חשיבות הידיים

תכננו היטב את תפקיד הידיים. כשאתם עומדים, הידיים מונחות בשני צדי הגוף, אך אל תשאירו אותן שם ללא תנועה. השתמשו בהן כדי ללוות את הטקסט באופנים שונים: כופפו את המרפקים, השתמשו בכפות ידיים פתוחות, כשהאצבעות צמודות והאגודל כלפי מעלה לצורך הדגשה של מלים, כשכף היד עולה ויורדת מעט בהחלטיות. הושיטו כף יד פתוחה מכיוון הגוף אל עבר הצופה כדי ליצור גשר ביניכם לבינו.

תנועות הידיים שלכם צריכות להיות נינוחות, זורמות, מידתיות ולא בהגזמה. הקפידו לא להרים את הידיים מעל קו החזה, לא לפרוש אותן לצדדים מעבר לקו הכתפיים ולא לטלטל אותן. עליכם להימנע מתנוחות מסוימות: שילוב ידיים על החזה, העברת יד בשיער, ידיים בכיסים או מאחורי הגב, ידיים קפואות וחסרות תנועה או להיפך – ידיים מתנופפות במחוות גדולות וחדות מדי. כל התנועות הללו משדרות מסרים שליליים של מתח, לחץ, עצבנות, סגירות וחוסר איזון.

גם בתנוחת ישיבה ליד שולחן השתמשו בידיים באותו אופן שהוסבר למעלה. אמנם, לעומת דיבור בעמידה, כאן טווח התנועה קטן יותר, אך הקפידו שהידיים המונחות על השולחן ינועו כליווי לטקסט, לצורך הדגשת מלים מסוימות או הדגמה, למשל של משהו שהוא "פתוח" או "סגור", "קרוב" או רחוק", "קטן" או "גדול". הניעו את הידיים כאשר כפות הידיים פתוחות ומופנות כלפי המצלמה.

שימוש נכון ומתוכנן מראש בשפת הגוף מסייע להעצמה וחידוד של המסר המועבר. אימוץ של כללי ההתנהגות מול המצלמה מעשיר את מאגר הכלים התקשורתיים של עורך הדין ויכול לסייע בכל סוג של מפגש עם התקשורת במהלך עבודתו.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
כללים ועצות להופעה מול מצלמה, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

  • 4 + 13 =

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>