חיילים רבים מוצאים את עצמם בחקירה פלילית, הנערכת ע”י המשטרה הצבאית החוקרת. חלקם נחקרים בחשד לביצוע עבירות צבאיות חמורות וחלקם בשל חשד לביצוע עבירות קלות. המשותף לכל החיילים הללו הוא: בשל חוסר ידע וייעוץ משפטי הולם, הם עשויים בנקל “להפיל” את עצמם במסגרת חקירה. לכן, חיברנו את המאמר שלהלן, כדי להמחיש מספר דברים שכדאי להימנע מהם, במסגרת חקירה פלילית ע”י המשטרה הצבאית, כדלקמן:

לא לקבל ייעוץ משפטי: הטעות החמורה ביותר של חייל שזומן לחקירה במשטרה הצבאית החוקרת, היא: לחשוב ש”יהיה בסדר” ולא להיעזר בעורך דין. מדובר בטעות חריפה שיכולה לעלות בכתב אישום ואף בעונש מאסר. לפעולות שאנו עושים במסגרת החקירה הפלילית, יש השלכות על כל ההליך בהמשך. חוסר הידע של הנחקר, עשוי להיות בעוכריו. לכן, הפעולה הראשונה שעליכם לעשות לקראת או במהלך חקירה פלילית ע”י המשטרה הצבאית היא: לקבל ייעוץ של עורך דין, הבקיא בתחום המשפט הפלילי הצבאי. הימנעות מכך, רק תפגע בכם בהמשך. בנוסף, כדאי מאוד להימנע מחקירה, עד אשר יגיע עורך הדין. כלומר: יש להתעקש לא להיחקר, עד אשר יגיע עורך הדין לייעץ לכם.

לנהל “שיחות חולין” עם חוקרים: חקירה הנערכת במשטרה הצבאית קשה מאוד ומלווה בקושי נפשי ורגשי, במיוחד כאשר הנחקר הוא חייל מן השורה, שנחשד לשווא או “חטא” באופן חד פעמי. את חוסר הידע והקושי הנפשי, יודעים חוקרי המשטרה הצבאית לנצל היטב. סביר להניח שהם יציעו לכם לדבר “מחוץ לפרוטוקול”: ייתכן שהם יציעו לכם קפה, סיגריה ויגרמו לכם להרגיש בנוח.

אך זו טעות לחשוב שחוקר המשטרה הצבאית אמנם מעוניין שתרגישו נוח. כל התנהגות כזאת, נועדה “לגרום לכם לדבר”. לכן, אל תתפתו. קחו בחשבון שכל חילופי מילים שלכם עם חוקר המשטרה הצבאית, גם כאשר הדברים נאמרים מחוץ לחקירה ה”רשמית”, מתועדים בזיכרון דברים. זיכרון דברים זה יוגש אח”כ לבית הדין הצבאי ועלול להפליל אתכם. לכן, הימנעו משיחות חולין עם חוקרי המשטרה.

להיבהל מתרגילי חקירה: תרגילי חקירה אינם אסורים ולכן המשטרה הצבאית עושה בהם שימוש. יש מספר רב של תרגילי חקירה. לדוגמא: שימוש במדובב (אדם שישהה עמכם בתא המעצר וינסה לדובב אתכם), שימוש בקלסר מלא מסמכים וייחוסו לראיות שלכאורה “קיימות נגדכם”, שימוש בצעקות, שימוש בעדויות שקר שלא היו ולא נבראו והשמיים הם הגבול. לכן, אל תיבהלו מתרגילים וצעקות ואל תתפתו להודות בשל לחץ או חשש. ברוב המקרים מדובר בתרגילי חקירה שנועדו “להפיל” אתכם בפח. לכן, נהגו בשיקול דעת והיזהרו בלשונכם.

להסכים לחיפוש במכשיר הטלפון הנייד: המשטרה הצבאית החוקרת, כמו המשטרה הרגילה, נעזרת רבות במסמכים, בהודעות או בתיעוד המופיע במכשיר הטלפון הנייד שלכם. לא פעם, מדובר ב”אוצר” של ממש לחקירה הפלילית. עם זאת, כדי לערוך חיפוש במכשיר הטלפון, המשטרה הצבאית חייבת לקבל צו מבית הדין הצבאי. לכן, אם החוקר מציע לכם לערוך חיפוש במכשיר הטלפון, בהסכמה, אל תסכימו. ההסכמה לא תקדם אתכם ובניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, לא תעניק לכם נקודות “זכות” במסגרת החקירה. להיפך, היא רק עשויה לסבך אתכם.

לא לקרוא את העדות בסיום החקירה: טעות נפוצה – שמתרחשת במיוחד בחקירות שנמשכות זמן רב או כאשר הנחקר ממתין זמן רב לחקירה – היא לא לעיין בעדות שנמסרה לחוקר המשטרה הצבאית. מדובר בטעות קשה, כי כך לא תוכלו לדעת (אלא רק בדיעבד) מה החוקר כתב, האם הוא הוסיף דברים שלא אמרתם, או שמא הוא פירש דברים שאמרתם בצורה מגמתית שתסייע לחקירה. לכן, גם אם אתם עייפים אחרי יום מתיש או אחרי חקירה ארוכה, הדבר הכי חשוב לעשות הוא: לקרוא את החקירה ורק אז לחתום עליה. במידה ולא נכתבו דברים שאמרתם, עליכם להתעקש, כי כל הדברים הללו יירשמו בפרוטוקול.

לא להאמין כשמבטיחים לכם “הקלה בעונש”: אחד התרגילים הנפוצים בחקירה פלילית במשטרה הצבאית, הוא הבטחה של החוקר “להקל בעונשכם”, אם תודו בעבירה. סביר להניח, כי לחוקר במשטרה הצבאית לא רק שאין סמכות להקל בעונשכם – ייתכן שאין לו סמכות להורות על סגירת התיק שנפתח נגדכם. מדובר בתרגיל. לכן, אל תאמינו להצעה כזו ובוודאי שאל תתפתו לה.

לסיכום:

חקירה במשטרה הצבאית היא עניין מורכב, בעל פוטנציאל להתפתחות שלילית. לכן, הימנעו מטעויות והחשוב ביותר: פנו באופן מידי לעורך דין צבאי בעל ניסיון, אשר ילווה וייצג אתכם במהלך החקירה ולאחריה. קחו בחשבון, שהפעולות שאתם עושים בחקירה, עשויות להשפיע לחיוב או לשלילה על המשך ההליך הפלילי.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
מה אסור לעשות במסגרת חקירה במשטרה הצבאית, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *