כמעט שאין אדם שלא “זכה” להיתקל באפשרות לשקול לפנות לבית המשפט לעניינים מקומיים. בדרך כלל, אותה “היתקלות” מתרחשת במקרים שבהם אנשים שבים לרכבם ומגלים “הפתעה”, בדמות קנס כספי הניתן בשל חניה במקום אסור. עם זאת, בניגוד לסברה הרווחת, בית המשפט לעניינים מקומיים אינו רק טריבונל העוסק בענייני קנסות חניה עירוניים, אלא הוא עוסק במכלול עניינים פליליים, על כל המשתמע מכך. במאמר שלהלן, נסביר מהו בית המשפט לעניינים מקומיים ומה כדאי לדעת עליו:

מה תפקידו של בית המשפט לעניינים מקומיים?

למעשה, בית המשפט לעניינים מקומיים הוא אגף בבית משפט השלום, אשר מכהנים בו שופטים לכל דבר ועניין. עם זאת, תחום עיסוקו של בית משפט זה שונה במעט. כלומר: בית המשפט לעניינים מקומיים עוסק בעניינים שבין “אדם לרשות”, כלומר: בעניינים שלרוב נאכפים ע”י הרשות המקומית, לרבות מועצות מקומיות.

הדין לגבי סמכותו של בית המשפט לעניינים מקומיים קבוע בחוק בתי המשפט, [נוסח משולב], התשמ”ד-1984 (להלן: “חוק בתי המשפט”). סעיף 55 לחוק בתי המשפט קובע, כי בית המשפט לעניינים מקומיים יעסוק בנושאים הקבועים בפקודת העיריות [נוסח חדש] (להלן: “פקודת העיריות”), ענייני תכנון ובנייה ועניינים הקבועים בחוקי עזר עירוניים. אנו נתמקד בסמכותו של בית המשפט לעניינים מקומיים בתחום הפלילי.

כאמור, בית המשפט לעניינים מקומיים הוא בית משפט העוסק בתיקים פליליים. גם סדרי הדין הנוהגים בבית משפט זה, הם סדרי הדין הפליליים לכל דבר ועניין, למעט מספר חריגים, כפי שנסביר בהמשך. יודגש, כי גם טענות הגנה שנאשם יכול לטעון במסגרת הליך פלילי, רלוונטיות גם לבית המשפט לעניינים מקומיים. בנוסף, זכות הערעור העומדת לנאשם, חלה גם בבית המשפט לעניינים מקומיים.

מי היא ה”מאשימה” בבית המשפט לעניינים מקומיים?

כאשר מוגש לבית המשפט כתב אישום בגין עבירת תקיפה, שימוש בסמים, רצח או שוד, הגוף המאשים הוא מדינת ישראל, בין אם באמצעות הפרקליטות או בין אם באמצעות התביעה המשטרתית. בכל הנוגע להליכים פליליים, בבית המשפט לעניינים מקומיים המאשימה היא הרשות המקומית (כלומר, העירייה או המועצה המקומית). כך קובע סעיף 264(ב) לפקודת העיריות. יוער, כי “תובע” מטעם הרשות המקומית, מוסמך לכך ע”י היועץ המשפטי לממשלה, כך שהוא גם משמש בתור “זרועה הארוכה” של הממשלה, בכל הנוגע לאכיפת דיני הרשות המקומית. המדינה, כאשר היא מגישה כתב אישום, הרי שאת החקירה מנהלת המשטרה. בשונה מכך, את האכיפה של עבירות הנדונות בבתי המשפט לעניינים מקומיים, עורכים פקחים בעלי הסמכה מטעם הרשות המקומית. זה הדין, בהתאם לסעיף 264 לפקודת העיריות.

אילו עבירות פליליות נדונות בבית המשפט לעניינים מקומיים?

העבירות הפליליות הנדונות בבית המשפט לעניינים מקומיים, קבועות בתוספת השלישית לחוק בתי המשפט. להלן, רשימה חלקית של עבירות אלו: עבירות של רישוי עסקים (לדוגמא, ניהול עסק ללא רישיון בתוקף), איכות סביבה (כמו זריקה של אשפה באמצע הרחוב), אכיפה בחופים (עבירות של נהיגה על חוף הים ועוד), עישון במקומות אסורים לכך, צער בעלי חיים, שילוט (הצבת שלט ללא רישיון מהרשות המקומית וכו’). חשוב לציין, כי הדוגמאות שהוצגו אינן מהוות רשימה מלאה. בנוסף, עבירות אלו הן עבירות המוגדרות כעבירות במסגרת “מקומית”. לכן, ברוב המקרים, האכיפה שלהן מתבצעת ע”י הרשות המקומית.

כיצד מתנהל הליך בבית המשפט לעניינים מקומיים?

לרוב, הליך משפטי בבית המשפט לעניינים מקומיים מתנהל בשני מישורים. המישור האחד הוא, באמצעות אכיפה של קנסות שנקראים “ברירת משפט”. למשל, דו”חות חנייה הנאכפים ע”י הרשות המקומית. אדם שמקבל קנס, רשאי לשלם את הקנס או לחלופין, לעתור לבית המשפט לעניינים מקומיים בבקשה להישפט. כלומר, במקרים כאלו, ברירת המחדל היא בקשה להישפט. כאשר מוגשת בקשה להישפט, ההליך המשפטי הוא הליך פלילי, לרבות כל סדרי הדין הרלוונטיים.

המישור השני, נוגע לעבירות שמוגש בגינן כתב אישום ישירות לבית המשפט לעניינים מקומיים, שכן זו סמכות השמורה גם היא לתובעים מטעם הרשות המקומית. במקרים כאלו (וגם במקרים של קנסות “ברירת משפט”), ההליך הפלילי בבית המשפט לעניינים מקומיים, זהה לכל הליך פלילי: יש להקריא את כתב האישום לנאשם. לאחר מכן מתנהל הליך הוכחות, כאשר על הרשות המקומית להוכיח את אשמת הנאשם, מעבר לכל ספק סביר.

האם צריך להיות מיוצג ע”י עורך דין בבית המשפט לעניינים מקומיים?

נחלק את תשובתנו לשני חלקים: קודם כל, אדם בישראל רשאי לייצג את עצמו גם בעבירות פליליות חמורות. אפשר לוותר על ייצוג עורך דין, אך מומלץ שלא לעשות כך. אין ספק שלא תמיד משתלם לשכור את שירותיו של עורך דין, לדוגמא, בגלל קנס חניה שעלותו נמוכה. אך בבית המשפט לעניינים מקומיים עוסקים בעניינים חשובים מאוד, המשליכים גם על פרנסתו של הנאשם (למשל: עבירות רישוי עסקים או תכנון ובנייה). אלו אינם עניינים של מה בכך ולכן, חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי ולהיות מיוצג על ידו.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
מה כדאי לדעת על בית המשפט לעניינים מקומיים?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *