קיבלת את ההחלטה וגם עשית מספר צעדים לממש אותה ולצלם סרטון המציג אותך ואת עבודתך המקצועית. אתה מתחיל לחשוב על מבנה הסרטון שיתאים לך, ומסתובב ברשת לקבל רעיונות מסרטונים אחרים שכבר נעשו. יש מגוון גדול מאד של אפשרויות צילום, ושאלות רבות שעליך לענות עליהן בטרם תתחיל לצלם: בחירת הלוקיישן, ישיבה או עמידה, לבוש, נושא הסרטון ועוד ועוד. בין הבחירות ישנן גם לא מעט אפשרויות באשר למבנה הסרטון.

כאן נציג שתי אפשרויות מעניינות לבניית סרטון תדמית עסקי טוב: סרטון המצולם כראיון וסרטון המצולם כדיון או כמו שאומרים בלעז: דיבייט (Debate). היתרון המשותף לשתי שיטות אלה הוא שאינך לבד בפריים, מה שיכול לעזור להתגבר על הפחד מפני מצלמה. יתרון נוסף טמון בעובדה ששיטת הצגת הדברים (שאלות ותשובות) מסייעת לך לזכור את מהלך השיחה והצילום ולעשות פחות שימוש בכלי עזר  (מצגת, כרטיסיות, טלפרומפטר ועוד).

נבין יותר לעומק את היתרונות והחסרונות בכל מבנה, כך שתוכל לבחור את הסגנון שישרת אותך בצורה הטובה ביותר:

ראיון: מבנה, יתרונות וחסרונות

ראיון הוא שיחה בין שני אנשים, כאשר האחד בתפקיד המראיין והוא שואל שאלות בתחום שנבחר מראש (תחום ההתמחות שלך כעורך דין), והשני הוא המשיב – הוא איש המקצוע בעל הידע והכלים.

היתרונות בצילום ראיון יחיד:

  • ראיון יחיד מאפשר לך זמן מסך גדול, ומרחב של זמן לעסוק בדילמה משפטית מתחום ההתמחות שלך. לצופה יש הזדמנות להכיר אותך לעומק ולהתרשם מהיכולות המקצועיות שלך.
  • המהות של ראיון הוא למעשה השימוש בשאלות ותשובות, וראיון טוב יכלול שאלות שבאמת מעסיקות ומטרידות את הלקוח. לכן בראיון מצולם יש לך אפשרות לספק ללקוח מידע ברור ומפורט, להקטין את החששות, להתייחס גם לקשיים, כאשר הכל נעשה בצורה אישית ומבינה יותר ללבו.
  • השאלות בראיון עוזרות לך להישאר ממוקד בנושא עליו אתה רוצה לדבר, הן מעין ראשי פרקים לשיחה, ומובילות את הסרטון בצורה מובנית וברורה מנושא לנושא.
  • ראיון יכול להעביר מסר טבעי ונינוח יותר, כשל שיחה בין חברים, או בינך לבין כל לקוח. וגם מפחית את פחד הבמה מלהצטלם לבד.

החסרונות בצילום ראיון יחיד:

  • פינג פונג של שאלות ותשובות יכול להפוך בקלות להיות בנאלי ומייגע. לכן לא מספיק לסמוך על השאלות, אלא יש לחשוב על אנקדוטות, סיפורים מעניינים ועוד, כדי שהסרטון יישאר מעניין.
  • בזמן ראיון יש חלקים “מתים”, בהם המרואיין ממתין לשאלה או לחילופין המראיין מקשיב לתשובה. בזמן הזה חשוב להצליח להעביר מסר לא מילולי, אלא באמצעות שפת גוף, המביע עניין, ערנות, הקשבה, הבנה ועוד, כדי להעביר תחושה של כנות ואמינות.

דיון: מבנה, יתרונות וחסרונות

דיון הוא שיחה מתוכננת. היא כוללת בין 3-10 אנשים, ויש לה מטרה ונושא מוגדרים מראש. הדיון בנוי ממנחה השיחה אשר תפקידו לנתב את השאלות ולשמור על הסדר וממשתתפים מתחומי ידע שונים, אשר תפקידם למלא את הדיון בתוכן.

היתרונות בצילום דיון:

  • לשיחה שמתנהלת בין מספר אנשים יש קצב ודינמיות, היא משתנה ולכן יש לה סיכוי להיות מעניינת יותר ולהשאיר את הצופה לצפות עד הסוף.
  • בדיון יש אפשרות להביא מספר נקודות מבט, גם שונות ומנוגדות זו מזו. מספר נקודות מבט יכולות לפתוח לצופה פתח למחשבה חדשה ולהתחבר לאפשרות, פתרון או גישה שיותר מתאימה לו.
  • בצילום של דיון, נוכל להציג בו זמנית מספר עורכי דין שעובדים יחד. בסרטון אחד ניתן להרוויח הכרות רחבה יותר עם כל צוות המשרד, בצילום אחד ובפחות אמצעים.

החסרונות בצילום דיון:

  • בשעת דיון יש נטייה להתלהב, להאריך בדיבור, להיכנס האחד לדברי השני. מצב כזה יכול להרחיק את הדיון מהמטרה שלו, לגרום לו להיות ארוך ואולי משעמם, ואף לתת לצופה תחושה שההתמקדות היא לא עליו ובצורך שלו לקבל ידע, אלא במשתתפים בדיון שרוצים להשמיע את קולם.
  • כמו כל סרטון, גם סרטון בו מצולם דיון צריך לעמוד במסגרת זמן סבירה עבור הצופה. כאשר יש מספר גדול יחסית של אנשים שצריכים לדבר בזמן קצר יחסית, לכל אחד יש פחות זמן מסך, מה שלא תמיד מאפשר לצופה להכיר את הדובר או להבין לעומק את דעתו.
  • מגוון דעות, קולות ורעיונות, עלולות ליצור בלבול, הסטת הדיון מהנושא הנבחר, ובאופן כללי אי בהירות לגבי מטרת הדיון. דיון מבולגן ולא ממוקד לא באמת יענה של שאלה או בעיה ולא יאפשר לצופה בו לקבל מידע או לעשות בחירה.

הדבר החשוב הוא לבחור את הסגנון בו תרגיש בנוח, בו תוכל להופיע במיטבך, כאשר מבנה הסרטון תומך ומבליט את היתרונות היחסיים שלך, ומשרת את מטרתך בצורה המדויקת ביותר.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
פנים אל פנים, אבל איך? – בחירה בין דיון ובין ראיון, 4.8 out of 5 based on 6 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *