השפה הקולנועית היא שפה עשירה ורב-ממדית, יותר מכל שפה אמנותית אחרת. לרשות הסופר עומדות המלים, לרשות הצייר והפסל עומדים הצבעים, הקומפוזיציה, הבד או חומרים שונים מהם ניתן ליצור פסלים. אך ברשות היוצר הקולנועי נמצאים מירב הכלים – הטקסט, הקול האנושי, מראה השחקנים ותנועות גופם, הצבעים, התפאורה, האביזרים, התאורה, המוסיקה, התנועה והעריכה.

כאשר אתם מתכננים לצלם סרטון תדמית למשרד שלכם, אל תשאירו דבר ליד המקרה. כל אחד מהמרכיבים של השפה הקולנועית יכול לשרת את המסר שאתם בוחרים להעביר, אם רק תדעו איך לנצל אותו נכון.

הדרכנו אתכם כיצד לרתום את שפת הגוף שלכם ליצור את הרושם המדויק בו אתם מעוניינים, כלומר את המסר הלא מילולי שמלווה את תוכן הדברים שלכם. גם את הסביבה בה אתם בוחרים להצטלם, במשרד שלכם או בחוץ, תוכלו בתכנון ועיצוב נכון לנצל לעיצוב המסר. ראו את הטיפים שלנו כאן – תכנון תפאורה לצילום סרטון מקצועי לעורכי דין. במאמר זה נתמקד בעיצוב התאורה לסרטון התדמית שלכם ונדגים את הגישה המקצועית לתאורה.

תאורה בקולנוע היא כמו מכחול בידו של הצייר – בכוחה לעצב את המציאות המצולמת, להעניק לתמונה תחושת עומק או תחושת שטחיות, לעורר ולרגש את הצופה או להשרות עליו שעמום. התאורה מכוונת את תשומת לב הצופה לאלמנטים החשובים בתמונה, בין אם זהו הדובר ובין אם אלו החפצים בסביבתו.

לתאורה תפקיד חשוב מאוד ביצירת אווירה בכל סרט, וגם בסרטון התדמית. האווירה מושגת באמצעות משחקי אור, צל וצבע. כל כתם אור וכתם צבע משפיעים על רגשות הצופה, גם אם באופן לא מודע. בין אם תמסרו את ביצוע התאורה, כמו ביצוע הצילום, לאנשי מקצוע, ובין את תבחרו לעצב את התאורה בעצמכם, כדאי שתכירו כמה מושגים מקצועיים ותדעו על מה לשים דגש.

עיצוב תאורה בסרט פועל לפי העקרונות של אחת משתי גישות: הגישה הטבעית והגישה הציורית או המלאכותית. הגורם המבדיל הוא מקור האור. הגישה הטבעית מחקה את מקורות האור הטבעיים הקיימים בסביבת הצילומים הטבעית, בדרך כלל מקור אור אחד לכל תמונה – אור השמש או אור מנורה בחדר. תאורה מלאכותית יכולה לבוא מכיוונים שונים ומושגת באמצעות שימוש בפנסים.

תאורה טבעית היא תמיד דרמטית יותר, משום שיש לה רק מקור אחד והיא מרובת צללים. היא מתאימה למצבים מסוימים בסרט אמנותי אך לא בסרטון תדמית. כאן משתמשים בכמה פנסים, המוצבים במקומות שונים בחלל, ובמחזירי אור לריכוך התאורה. כדי להשיג תחושת עומק ולהבליט את דמותכם, משתמשים בדרך כלל בארבעה סוגי פנסים:

אור מפתח, שהוא מקור האור העיקרי בתמונה. הוא מגיע מזווית של °45 לציר המבט של הדמות ובגובה של °45 מעל הדמות.

אור מילוי משמש להארת אזורים חשוכים וממוקם קרוב למצלמה או מעליה. מקור האור יהיה משטח גדול, ממנו יוחזר האור או ירוכך.

אור אחורי ממוקם מאחורי הדמות המצולמת, בקו ישר מול אור המפתח. הוא משמש להדגשת קווי המתאר של הגוף ולבידוד הדמות מהרקע שמאחוריה.

אור רקע יוצר הפרדה בין האדם לרקע. הוא מדגיש דווקא את האזורים שמאחורי הדמות. אם רוצים להדגיש פרטים מסוימים ברקע, מאירים גם אותם.

מלבד פנסים יש להשתמש גם באמצעים לריכוך האור, למשל יריעת בד לבן או נייר צלופן. היריעה צריכה להיות צמודה לפנס, כך שאורו יעבור דרכה. גם קיר לבן או תקרה לבנה יכולים לשמש כמחזירי אור, כשמכוונים אליהם פנס. בצילומי חוץ חייבים להשתמש במחזירי אור כדי ל"רכך את האור", משום שאור השמש הוא אור "קשה", כלומר יוצר תאורה מאוד ניגודית ומרובת צללים.

בשימוש נכון בכל סוגי התאורה בשילוב עם מחזירי אור מתקבלת תוצאה נעימה לעין. פני המצולם נראות יפות ומעודנות, ללא צללים דרמטיים והבדלי חשיפה. מלבד עיצוב נכון של תאורה, גם מידת החשיפה לאור (בה שולטים באמצעות עדשת המצלמה) צריכה להיות נכונה, כדי שהאלמנטים המצולמים בתמונה יהיו ברורים, הפרטים ייראו בחדות, הצבעים ייראו טבעיים, לא חיוורים או כהים מדי, והבהירות הסביבתית שבתמונה תהיה תואמת למציאות.

 תשומת לב לפרטים והיכרות עם כל האלנטים הקטנים אך החשובים של התאורה היא סיבה מרכזית לכך שמומלץ לפנות לעזרתו של תאורן למשימה זו.

תכננו כיצד לרתום את התאורה ליצירת האווירה, כך שתשרת בצורה המיטבית את המסר שלכם. בעזרת תכנון מושכל ו/או עזרה מאיש מקצוע תוכלו לגייס את כל אמצעי המבע הקולנועיים שנסקרו כדי ליצור את התדמית הרצויה לכם ולהעצים את המסר המקצועי שלכם.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
תכנון תאורה לצילום סרטון מקצועי לעורכי דין, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

  • 2 × 4 =

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>