במהלך החיים אנו מתחתנים, מקימים משפחה, לעיתים מתגרשים, ולעיתים גם מקימים משפחה חדשה. בין היתר, אנו צוברים רכוש רב, חברים רבים, מכרים וגם לעיתים אויבים. אך בסופו של דבר כולנו נסיים את דרכנו בשלב מסוים. אך בד בבד, כולנו רוצים שכשזה יקרה, יקרינו ואהובינו יזכו ליהנות מהרכוש שאנו צברנו במהלך החיים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לערוך צוואה כשאנו בריאים ושלמים.

לכן, נשאלת השאלה מה חשוב לכלול בצוואה, ומה חשוב לדעת בעת חתימה על צוואה, על כך במאמר שלהלן.

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך שנערך ע”י אדם, שבמסגרתו הוא מצווה מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. צוואה היא כשמה, נועדה לצוות על צד שלישי לפעול בדרך מסוימת. הצוואה נועדה גם למעשה לכבד את רצונו של המנוח, ובכך להגשים את בקשתו האחרונה. יודגש כי צוואה לא בהכרח מתייחסת רק לרכושו של אדם שנפטר, אלא גם לנושאים נוספים. לדוגמא, לעיתים אנשים מציינים בצוואתם כיצד הם מבקשים להיקבר ואף היכן. כמו כן, לצוואה גם רציונל נוסף, והיא למנוע מדון בין קרובי משפחה או ילדיו של המנוח, ביום מותו בכל הנוגע לחלוקת הרכוש. עם זאת, המציאות מלמדת כי לא אחת, בני משפחה אכן נגררים למאבקי ירושה מכוערים.

בישראל, קובע חוק הירושה משנת 1965 כי צוואה יש לחתום בכתב יד בפני שני עדים. עם זאת, בהיעדר צוואה שנכתבה בימי חייו של המנוח, קובע החוק רשימה של יורשים על פי דין. קרי: יורשים באופן אוטומטי, שהם ילדיו של המנוח, ובן\בת זוג. כאמור, על הכלל לפיו ירושת המנוח תועבר ליורשים על פי דין, יכול המנוח להתנות בימי חייו- במסגרת חתימה על צוואה כדין.

זאת ועוד, לעיתים ישנם אנשים מסביבתו של המנוח שמתנגדים לצוואה. כמו לדוגמא, מחשש להשפעה בלתי הוגנת בעת החתימה על הצוואה, או בשל טעות בצוואה ועוד מגוון סיבות. לשם כך, בעת פטירתו של אדם, יש להגיש את הצוואה לרשם הירושות, במסגרת בקשה הנקראת “בקשה לקיום צוואה”. הרשם צריך לוודא שאין התנגדות לצוואה, ולאחר מכן הוא יורה על קיומה של הצוואה. מאותו הרגע אפשר לממש את רצונו של המנוח מן ההלכה למעשה. ככל שישנם מתנגדים לצוואה, ידון בית המשפט לענייני משפחה בהתנגדות.

מה חשוב לכלול בצוואה?

מכאן, כדי להימנע מהתנגדויות ביום פקודה, או לחלופין כדי להימנע ממדון שיוביל להרס התא המשפחתי לאחר מותו של מי מבני המשפחה, חשוב לכתוב צוואה ברורה שלא תותיר צוהר לפרשנות. כאמור, המציאות מלמדת כי במהלך החיים יכול אדם להוליד ילדים, להתחתן מספר פעמים וכך הלאה. לכן, צוואה היא בוודאי לא עסק פשוט, ולכן רק עורך דין צוואות מיומן ומנוסה, יוכל לסייע בעת כתיבת צוואה, תוך התאמתה לרצונותיכם ונסיבות חייכם. בין היתר, כדי למנוע אי הבנות, להלן מספר דוגמאות לנושאים שכדאי לכלול בצוואה:

  • פרטי עדים: על מנת למנוע מראש טענות עתידיות על השפעה לא הוגנת, או על כפייה, רצוי להיעזר בעדים ניטרליים ככל שניתן בעת החתימה על הצוואה, ומומלץ לעשות כן בנוכחות עורך דין.
  • חלוקת רכוש ברורה בין ילדים: כדי למנוע מחלוקות בין ילדים מנישואין ראשונים לילדים מנישואין מאוחרים, חשוב מאוד לפרט בדיוק איזה רכוש הולך לאיזה מהילדים. להימנע משימוש במילים כלליות כגון: “את הרכוש הספציפי אני מוריש לילדי מנישואין קודמים” אלא להבהיר בדיוק “מה” הולך “למי”.
  • לפרט את הרכוש: בדומה לעצה המצוינת לעיל, רבות הן המחלוקות הנובעות מפרשנות צוואה, אשר היו יכולות להימנע אילו הצוואה הייתה נכתבת ביתר פירוט. באופן כללי, רצוי להימנע מצוואה כללית, אלא לפרט בדיוק איזה רכוש הולך לאן, תוך פירוט של הרכוש. לעיתים יכולות להיות מספר דירות, ולכן חשוב להסביר בצוואה איזו דירה בדיוק מוריש המנוח ולמי.
  • בנות זוג: לא אחת מצווים מורים בצוואתם על ירושת רכושם לבת זוגם, אך לעיתים נובעות מחלוקות בשל העובדה שבעת כתיבת הצוואה המנוח נשוי לאישה אחת, אך כמה שנים לאחר מכן הוא מתגרש, וחיי בזוגיות עם אישה אחרת. הצוואה אומנם נכתבה בעת נשואיו, אך כיום בעת פטירתו, הוא חיי בזוגיות עם אישה אחרת. האישה האחרת היא ידועה בציבור, וגם לה יש זכויות ברכושו של המנוח. רבים הם המקרים בהם האישה הנוכחית מנהלת מאבק משפטי עם הגרושה או האישה הקודמת. כדי להימנע מכך יש להתאים את הצוואה בהתאם לנסיבות החיים.

האם כדאי לחתום על צוואה בפני עורך דין?

כאמור, צוואה היא נושא מורכב וסבוך המצריך ידע והבנה משפטית, ויישום הידע הקיים לצרכיו של הלקוח. לכן, רק ייעוץ משפטי וכתיבת צוואה יכולים למנוע מחלוקות עתידיות.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
מה חשוב לדעת בעת חתימה על צוואה?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *