כולנו משלמים מיסים, חלקנו משלמים זאת דרך תלוש המשכורת, וחלקנו משלמים מיסים כעצמאיים. כמו כן, כעצמאים אנו לא רק משלמים מס הכנסה, אלא גם משמשים מעין “צינור” של המדינה, בכך שאנו משלמים מס ערך מוסף, בכל תקופה. אנו גם משלמים מיסים בעת רכישת נכס למגורים או להשקעה ובסיטואציות אחרות. עם זאת, חלק גדול מהציבור, לא תמיד מודע לעובדה שאי תשלום מיסים, או ביצוע פעולות טכניות מסוימות, עלול להוביל להליכים פליליים.

במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים, נסביר לכן/ם בקצרה, מהן עבירות מס, ומה חשוב לדעת על עבירות מס. במקביל נעיר, כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

מהי בעצם עבירת מס?

צמד המילים “עבירות מס”, הוא בעצם כינוי למגוון רחב של עבירות, שאגב – מופיעות במספר חוקים שונים. מיסים הם גם מילה כוללת, הואיל ומיסים משולמים מכמה מקורות, ומכמה דינים. הבה נפרט:

מיסים יכולים להיות ישירים, כלומר – כמעט כל אזרח משלם מס הכנסה, אלא אם מוקנה לו פטור. מס הכנסה, הוא בעצם מס שמוטל על הכנסה של אדם, בין אם מעבודה, ובין אם מרווח הון (למשל – השכרה של נכס מגורים). מיסים יכולים להיות גם עקיפים, לדוגמא – מס ערך מוסף, אשר מוטל כל עסקה, הוא מס עקיף, שמשולם בין אם אנו רוכשים מוצר חשמלי, ובין אם אנו שוכרים שירות של עורך דין. מס גם יכול להיות מס ספציפי, מכוח חיקוק ייעודי, הדוגמא לכך היא מס שמוטל על רכישה או מכירה של נכס מקרקעין.

מכאן, שעבירות מס, כאמור, יכולות להתבצע על סוגים מסוימים של מיסים. כמו כן, עבירות מס, יכולות להיות עבירות של העלמת מיסים, או אי דיווח מלא של הכנסות, או דיווח שגוי של ניכויים, או שימוש בפטורים – שאין להם בסיס. עבירות מס יכולות גם להיות עבירות טכניות יותר, כמו – אי הגשה של דוחות במועד, או איחור בתשלום מיסים, או אובדן של פנקס קבלות או חשבוניות ועוד.

עבירות מס כעבירות צווארון לבן:

בדרך כלל, עבירות מס, מוגדרות ומוכרות בתור עבירות צווארון לבן, כלומר – עבירות שבאופן טבעי נעשות בצורה מתוחכמת, שגם מצריכות הבנה וידע נרחב בתחום. לרוב, עבירות מס אכן מצריכות ידע נרחב, כמו – העלמות מס בהיקפים גדולים, או תכנוני מס אגרסיביים, שלעיתים מצריכים הבנה רחבה בתחום המיסים והחשבונאות. לפעמים מדובר בעבירות שקשה מאוד לגלות, וכאשר הן מתגלות, הרי שאז, החקירות בהן לא פשוטות כלל.

סיכום ביניים – עבירות מס, יכולות להיות כאמור עבירות מורכבות ומתוחכמות. מנגד, ישנן עבירות מס פשוטות יותר, שהן לא בהכרח נכללות בקטגוריה של צווארון לבן, כגון – אי דיווח על תקבולים (בדרך של אי הוצאת קבלה) וכיו”ב.

דוגמאות לעבירות מס – לפי פקודת מס ההכנסה:

כאמור, המיסים העיקריים הם מיסים ישירים, כלומר – מיסים שמוטלים על הכנסה, כמוגדר בפקודת מס הכנסה, [נוסח משולב]. הבה נמנה עבירות מסוימות, לצורך היכרות:

מרמה – עבירה זו היא עבירה חמורה, והיא עוסקת במרמה בעת דיווח על הכנסה, או במילים פשוטות יותר – העלמת מס. המחוקק וגם בתי המשפט רואים בחומרה עבירה זו, שכן מדובר בעצם בהעלמת מס מאוצר המדינה, מה שלכאורה פוגע בציבור בכללותו. העונש על עבירה זו עומד על 7 שנות מאסר.

עבירה של אי ניכוי מס – לדוגמא, מעסיק צריך לשלם את המס שהעובד שלו אמור לשלם. כלומר – המעסיק משמש בתור צינור לתשלום מיסים, של עובדיו. אי העברת המיסים כחוק, גם היא נחשבת עבירה פלילית.

ניהול של עסק ללא דיווח לרשות המיסים – ניהול של עסק פרטי ומסחרי, מבלי לדווח על כך לרשויות, מהווה עבירה פלילית. הסיבה לכך ברורה: אדם שמנהל עסק, מבלי לדווח בכלל על קיומו, הרי שמובן מאליו שהוא גם מסתיר הכנסות. מכאן, שגם ניהול של עסק קטן, כגון – מתן שיעורים פרטיים, עריכת תוכן וכיו”ב, מהווה עבירה פלילית, במידה ועצם קיומו של העסק, לא מדווח כחוק.

נתפסתם בגין עבירת מס – מה עושים?

עבירות מס, הן עבירות חמורות בבסיסן, לכן – במידה ונעצרתם/ן או זומנתם/ן לחקירה פלילית, או במידה שנערכת אצלכם/ן ביקורת בבית העסק, הרי שמומלץ מאוד לפנות לעורך דין בתחום המיסים, על מנת שיסייע לכם/ן.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
עבירות מס - מה הדין?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *