16 נוב 2017
נובמבר 16, 2017

קטין

אין תגובות

במסגרת הליך גירושין, הצדדים הניצים הם בני הזוג, בין אם הם בעל ואישה ובין אם הם בני זוג הידועים בציבור המבקשים להיפרד – עדיין יהיו מחויבים להסדיר מספר סוגיות, בדומה לגירושין פורמליים. אך במסגרת הליך גירושין, יש תמיד צד אחד “נעלם ונאלם” שלא תמיד אנו מתייחסים אליו וגם אם כן – בתור דמות נסתרת, חסרת זכויות, פה ועמדה.

אותה דמות נסתרת, היא בעצם הילדים המשותפים של בני הזוג.

על כן, במאמר שלהלן, מצאנו לנכון לעסוק דווקא בנושא לא שכיח – והוא – מהן, בעצם, הזכויות של הקטין במסגרת הליך גירושין. קודם כל, נדון בשאלה – האם בכלל יש לקטינים זכויות במסגרת הליך גירושין (נקדים ונציין כי התשובה חיובית). לאחר מכן, נציג סקירה קצרה של זכויות המוקנות לקטין במסגרת הליך הגירושין. כל זאת כתבנו – לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשים והגולשות:

הערה לפני שנתחיל – המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

זכויות קטינים הלכה למעשה:

הקדמנו וציינו, שלקטינים יש זכויות וכך גם לגבי תחום דיני המשפחה. נעיר כי בשנים האחרונות, חלה התפתחות רבה בכל הנוגע להענקת זכויות טיעון לקטינים ושמיעת עמדתם. השינוי הזה נובע משינוי חברתי עמוק, שחל לא רק במדינת ישראל, אלא בעולם כולו. אם בעבר, למשל, הייתה תפיסה שמחנך יכול להרים יד על קטין לצרכי חינוך, הרי שהגישה היום, בכל מדינות העולם המודרני, היא שאלימות כלפי קטינים לצרכי חינוך, היא אסורה. כך גם בישראל. קבע זאת בפירוש בית המשפט העליון. דוגמא נוספת: אם בעבר הייתה תפיסה, כי קטין צריך לבצע את מה שהוריו קבעו, הרי שהיום הגישה הרווחת היא כי גם לקטין יש זכות להביע את עמדתו, במיוחד במסגרת הליכי משפחה שבהם הקטין הוא מושא המחלוקת.

נראה כי אחד הזרזים אשר קיבעו וביצרו את זכות הקטינים ובפרט בתחום דיני המשפחה, הוא אמנה בדבר זכויות הילד משנת 1989. סעיף 5 לאמנה זו, מחייב את המדינות החברות בה, לרבות מדינת ישראל, לפעול בראש ובראשונה לטובת הילד, במסגרת הליכים משפטיים: “א. בכל הפעולות הנוגעות לילדים, בין אם ננקטות בידי מוסדות רווחה סוציאלית ציבוריים או פרטיים ובין בידי בתי משפט, רשויות מנהל או גופים תחיקתיים, תהא טובת הילד שיקול ראשון במעלה. ב. המדינות החברות מקבלות על עצמן להבטיח לילד הגנה וטיפול ככל שיידרש לטובתו, תוך התייחסות לזכויות וחובות הוריו, אפוטרופסיים חוקיים או אישיים אחרים האחראיים משפטית לו או לה ולשם כך ינקטו צעדים מתאימים, תחיקתיים או מנהליים. ג. המדינות החברות יבטיחו כי מוסדות ושירותים האחראיים לטיפול או הגנה על ילדים וכיוצא באלה מיתקנים, יעמדו בתקנים הנקבעים בידי הרשויות המוסמכות, בפרט בתחום הבטיחות, מספר עובדיהם וכשירותם והפיקוח הנאות”.

זכויות קטין במסגרת דיני המשפחה:

בתחום דיני המשפחה, קטינים זכאים לזכויות רבות. הבה נמנה את עיקרן:

זכות למזונות: במדינת ישראל, קטינים זכאים למזונות. כלומר, תשלום חודשי שישולם על ידי האב מכוח הדין הדתי–אישי – במידה והוא מחויב בכך. חשוב להדגיש כי חובת המזונות משותפת לכל הדתות בישראל. תכלית המזונות – להבטיח לקטין קיום כלכלי הולם.

זכות להביע עמדה: בניגוד לתפיסה שהייתה רווחת בעבר, לקטינים יש זכות להביע עמדה באשר לכל הליך משפטי המתנהל בעניינם. כך למשל במסגרת הליכי אימוץ וכן במסגרת הליך משמורת בין ההורים.

זכות במסגרת אימוץ: במסגרת הליך אימוץ, לקטינים יש זכויות. הזכות הבסיסית היא שבית המשפט יחויב לשקול רק שיקולים שנוגעים לטובת הקטין. במקביל, לקטינים יש זכות להביע את עמדתם במסגרת הליך אימוץ, במידה והם בשלים ובוגרים מספיק מבחינה מנטאלית, להביע את עמדתם.

זכות למינוי אפוטרופוס לדין: לא אחת, קטינים זכאים למינוי של אפוטרופוס לדין ואין הכוונה להורה הביולוגי, אלא לדמות אחרת, צד שלישי, שכל תפקידו להביע את עמדת הקטין בפני בית המשפט, בין אם מדובר בהליך אימוץ ובין אם מדובר בסכסוך משמורת בין הורים, בעת הליך גירושין. האפוטרופוס יחויב בחובת אמון לטובת הקטין, על כל המשתמע מכך.

זכות לדיור במסגרת גירושין: במסגרת הליך גירושין – קטינים זכאים לדיור. כך לדוגמא, כאשר בית המשפט מורה על מכירת דירת המגורים המשותפת של ההורים, הוא מחויב להבטיח כי לילדי ההורים, תהיה דירת מגורים שבה יוכלו לחיות בצורה הולמת.

לסיכום:

לקטינים יש זכויות רבות במסגרת המשפט הישראלי ובפרט במסגרת דיני המשפחה. לייעוץ פרטני וסיוע בעת הצורך, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין משפחה בעל ניסיון.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
קטין, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *